• icon Tisk
  • icon Kvalita
  • icon Zušlechtění
  • icon Dokončení
image
image
image
image

UNIPRESS tisk

Tipy na webu

  • English English
  • Deutsch Deutsch
  • English EN
  • Deutsch DE

Technologie

Druhy vazeb


Vazba je dokončovací knihařské zpracování vícestránkových tiskovin, kdy se z jednotlivých listů nebo složek stává jeden celek. Nejběžnější a nejlevnější vazby jsou V1 a V2 pro běžné časopisy, publikace, výroční zprávy apod. Pro knihy se používá většinou některá varianta vazby V8. Každá vazba má své výhody a nevýhody, omezení nebo určení. Je potřeba ji zvolit podle pořeb a také podle ceny.

Každá vazba má dvě základní části:

  • knižní blok - svázané a oříznuté listy (vnitřek knihy, publikace...)
  • obálka nebo desky

Měkké vazby


 

knizni vazby v1

Vazba V1


Jedna z nejběžnějších vazeb - sešitová, časopisová, na stříšku - jednotlivé složky jsou vkládány do sebe, poté do obálky a sešity najednou ve hřbětu drátěnou sponkou (může být s očkem). Po sešití se vše ořízne na čistý formát. Vazba V1 je omezená počtem stran, maximálně cca 80-120 podle gramáže papíru. Používá se i varianta s obálkou ze stejného papíru jako je knižní blok.

Při sešití do V1 dochází k „vysunutí“ jednotlivých dvoulistů směrem ven. Po ořezu se zkrátí každá jinak. Na to je potřeba dávat pozor při grafickém návrhu - dostatečný prostor k okraji stránky - bezpečná zóna - je potřeba dát pozor na číslování stran. Na požádání je taky možné stránky „zasouvat“ při archové montáži. Potom ale nesmějí být v grafice průběžné obrázky přes hřbet (obrázky se zasunutím u hřbetu oříznou).

 
knizni vazby v2

Vazba V2


Jednotlivé listy nebo složky jsou sneseny za sebou, po odfézování hřbetu slepeny a zavěšeny do obálky. K lepení se používá disperzní, tavné nebo PUR lepidlo. Po slepení se ořízne ze třech stran na čistý formát. Vazba V2 umožňuje sešít vetší počet stran než vazba V1. Má také některé méně známé varianty - obálka se záložkami, švýcarská, finská, hardcover...

 
knizni vazby v3

Vazba V3


Podobná vazbě V2, ale je sešitá drátěnými sponkami ve hřbetě shora. Obálka může být sešitá dohromady s knižním blokem nebo knižní blok sešitý samostatně a potom zalepený do obálky. Nakonec se ořízne ze třech stran na čistý formát. Maximální počet stran je omezen možnostmi konkrétního stroje na výrobu vazby V3.

 
knizni vazby v2

Vazba V4


Výsledným vzhledem je podobná vazbě V2, ale technologicky vazbě V8. Jde o  vazbu šitou nití ze složek snesených za sebou. Blok je poté slepen a zavěšen do obálky. Nakonec se ořízne ze třech stran i s obálkou. Je kvalitní a odoná, vhodná například pro rozsáhlé katalogy s větším počtem stran.

 

 

Polotuhé vazby


 

knizni vazby v2

Vazba V5


Jednotlivé listy nebo složky jsou sneseny za sebou, následně slepeny (jako V2) nebo sešity (jako V4) a zavěšeny do desek z lehčí lepenky. Dnes se už téměř nepoužívá.

 
Knizni vazby leporelo

Vazba V6


Leporelo, lepenkové přířezy jsou potaženy potištěným potahem a  vzájemně spojeny měkkým plátěným hřbetem. Nakonec je blok leporela oříznut v hlavě a v nohách.

 

 

Tuhé vazby


 

knizni vazby v7

Všechny tuhé vazby mají knižní blok šitý nití ze složek snesených za sebou. Ke knižnímu bloku jsou přidané předsádky, potom je blok oříznut na čistý formát a nakonec zavěšen do desek (obálky). Jednotlivé typy se liší pouze použitými deskami.

 

Vazba V7


Desky jsou potaženy papírem a hřbet plátnem.

 
knizni vazby v8

Vazba V8


Desky jsou potaženy jedním materiálem - plátnem.

Existují varianty:

  • V8a - laminovaný potah
  • V8b - papírový přebal, papírový potah
  • V8c - jiný potah (kůže, useň, vatovaný potah...)

Vazba V9


Desky jsou z plastu.

 

Na podrobnosti a technologické parametry pro zpracování jednotlivých druhů vazeb se domluvte při zadávání zakázky. U některých vazeb existují i jiné varianty. Zde jsou pro zjednodušení uvedeny pouze běžně používané vazby. Parametry vazby a předtisková příprava se může u stejné vazby lišit podle použitých strojů pro její zhotovení. Kromě zde uvedených druhů vazeb existují ještě různé druhy vazeb spirálových.

Slovník pojmů

z oblasti polygrafie


Zde se vám pokusíme krátce vysvětlit některé pojmy z oblasti polygrafie a přípravy tisku. Snad naleznete požadovanou odpověď. Jednotlivé pojmy občas aktualizujeme a doplňujeme. Složitější pojmy obsahují odkaz na podrobnější článek.

Co je to spadávka a jak má vypadat


Spadávka je přesah samotného obsahu dokumentu přes fyzický rozměr stránky.
Spadávka je oblast, která se nachází za ořezovými značkami.
Spadávka se při knihařském zpracování tiskoviny odřízne.
Spadávka se používá pro eliminaci nepřesností při knihařském zpracování.
Spadávku něktreré programy označují jako „mez přesahu“, anglicky „bleed“.

Před ořezem

spadavka orez 370x240a

(hrubý formát - MediaBox)

Ořez

spadavka orez 370x240b

 

Po ořezu

spadavka orez 370x240c

(čistý formát - TrimBox)

 

V principu to znamená, že se tiskne na větší formát papíru a po vytištění se ořízne na požadovaný formát (čistý formát - v PDF - TrimBox). Na spadávku se přidává nejčastěji 3 mm. U jednotlivých stránek - leták, vstupenka, pozvánka, pohled, vizitka, hlavičkový papír - může být někdy i 2 mm. U některých tiskovin může být potřeba ale i větší spadávka než 3 mm. Vyšší hodnota spadávky nevadí, při archové montáži se použije jen to co je potřeba. Nastavujte spadávku vždy stejnou po všech čtyřech okrajích stránky a to i u knihy a časopisu. U sazby ve dvoustranách bude pak ve hřbetu část protější stránky, to je vpořádku, vše se řeší v programu pro archovou montáž a ten si s tím poradí (spadávku ve hřbetu vynechá).  

Pokud nemá dokument připravený pro tisk přidáno „na spadávku“ je potřeba PDF opravit. Všechny možné „úpravy“, například ořez na menší formát nebo zvětšení před tiskem a následný ořez, vždy změní výsledek a někdy to ani není možné - odřízne se například část textu, který je příliš do kraje. Bez spadávky nejde tiskovina knihařsky zpracovat.

Technologie tisku metalických barev

Color Logic - Metallic Color System


V květnu 2011 jsme se stali první certifikovanou tiskárnou v České republice, systému pro metalický tisk firmy Color-Logic.

Jde o novou technologii nahrazující systém MetalFX, který se již nevyrábí. Největší předností tohoto barevného systému je především to, že soutiskem barev CMYK a metalické barvy Color-Logic může vzniknout v rámci jedné tiskové zakázky řada metalických efektů a odstínů. To znamená, že i s použitím pětibarvového stroje s jednou barvou navíc (stříbro), lze vytvořit takové efekty, na něž by byl, s klasickými metalickými barvami, potřeba stroj s větším množstvím tiskových jednotek. To s sebou pochopitelně přináší nejenom finanční úspory, ale v neposlední řadě také další šetření spojené s tím, že je použita pouze jedna tisková barva navíc. Druhá varianta je tisk na metalickou fólii s krycí bílou barvou, která v potřebných místech potlačí metalický efekt fólie. V tomto případě je ovšem možný tisk pouze UV barvami (bílá + CMYK), ale výsledný metalický efekt je o hodně výraznější.

Color-Logic Certified Printer

 
Color-logic schema

Licence od firmy Color-Logic zahrnuje nejen metalické barvy, ale i software pro grafické programy (Adobe InDesign, Illustrator, Photoshop a Quark XPress), včetně licence pro naše zákazníky. Umožňuje tvorbu metalických efektů při grafickém návrhu a to i v obrázcích. Metalický efekt může narůstat od nulové do maximální hodnoty.

Možnosti této technologie můžeme předvést na testovacím archu, který byl součástí certifikačního procesu Color-Logic. Samotné udílení licence pak spočívá ve vytištění vzorové formy, která je odesílána zpět k výrobci. Na vzorové formě je část dodaná od Color-Logic a druhá část vlastní grafiky. Odeslanou vzorovou formu proměří a zjistí, zda vytištěné a naměřené hodnoty odpovídají tolerancím a teprve poté, na základě těchto měření, vydává certifikaci pro práci s těmito barvami. Výrobce i zákazník tak má zaručeno, že tiskárna, která nabízí tuto technologii, bude mít správné tiskové výsledky a zvládá také přípravu tiskových podkladů. Pouze na základě této licence a certifikace je možné odebírat metalické barvy Color-Logic.

Tisk na papír s metalickou barvou Color-Logic
schema cl papir 410

Tisk na stříbrnou fólii s krycí bílou barvou
schema cl folie 410

 
 

Další články...

  1. Drip-off
  2. Technologie
  • Barevnost (definice - 4/4, 4/0, 1/0...) +

    CMYK schéma

    Barevnost (definice - 4/4, 4/0, 1/0...)


    Je definice počtu tiskových barev při tisku. V ofsetovém tisku se standardně používá soutisk 4 barev - CMYK. Před lomítkem je počet barev na přední straně listu, za lomítkem počet barev na zadní straně.

    Příklady:

    • 4/4 - plnobarevný tisk po obou stranách.
    • 4/1 - plnobarevný tisk po jedné straně, druhá vetšinou černou barvou, ale může být i přímá barva.
    • 4/0 - plnobarevný tisk po jedné straně, druhá zůstává nepotištěná.
    • 1/1 - jednobarevný tisk po obou stranách. Většinou černou barvou, ale může být i přímá barva.
    • 1/0 - jednobarevný tisk po jedné straně, druhá zůstává nepotištěná.
    • 5/4 - první strana plnobarevný tisk s přidanou jednou přímou barvou, druhá strana plnobarevný tisk.
    • 3/0 - první strana tištěná třemi barvami (nutno zadat jaké), druhá zůstává nepotištěná.
    • 2/2 - dvoubarevný tisk po obou stranách (nutno zadat jaké).

    Obecně se předpokládá že 4 je CMYK a 1 je černá. V případě použítí jiných barev než CMYK nebo černé je třeba definovat o jaké barvy se jedná.

     
  • CMYK - barevný model, barevný prostor +

    CMYK model

    CMYK - barevný model, barevný prostor


    Je barevný model (subtraktivní), kde smícháním barev dostaneme tmavší odstín s doplňkovou černou barvou. Používá se v ofsetovém tisku, ale i v běžných inkoustových a laserových barevných tiskárnách.

    Skládá se ze čtyř barev:

    • C - Cyan - azurová
    • M - Magenta - purpurová
    • Y - Yellow
    • K - blacK - černá (označuje se K, B se používá pro Blue v barevném modelu RGB)

    Základní barvy jsou CMY a černá (K) je jako doplňková. Soutiskem barev CMY by měla vzniknout černá barva, ale ve skutečnosti vznikne barva tmavě hnědo-šedivá. Pro zvýraznění se proto používá doplňková černá tisková barva. Označení K je správně jako Key, protože při soutisku CMYK barev se barvy zarovnávají na klíčovací značky, které jsou tištěné klasickou černou barvou.

     
  • RGB - barevný model, barevný prostor +

    RGB model

    RGB - barevný model, barevný prostor


    Je barevný model (aditivní), kde smícháním barev (světla) dostáváme světlejší odstín. Pracuje tak například monitor, TV, digtální fotoaparát, kamera, projektor, scaner...

    Skládá se ze tří barev:

    • R - Red - červená
    • G - Green - zelená
    • B - Blue - modrá

    Pro potřeby přípravy k tisku je nutné (například obrázky) převést z RGB do CMYK, protože ofsetový tisk používá subtraktivní barevný model s doplňkovou černou barvou.

    Pro korektní převod z RGB do CMYK používejte výhradně profily Fogra a to Coated FOGRA39 (ISO Coated v2 (ECI)) nebo starší verzi Coated FOGRA27 (ISO coated). Nikdy nepoužívejte profily typu U.S., Japan, Web, SWOP, jsou pro účely ofsetového tisku u nás naprosto nevhodné.

     
  • Přímá barva +

    prima barva

    Přímá barva


    Je barva namíchaná nebo dodaná výrobcem barev podle příslušného vzorníku, nejčastěji Pantone, ale existují i jiné (RAL, HKS, DCS...). Touto barvou se přímo tiskne - nevzniká tedy soutiskem CMYK barev. Používá se většinou jako pátá doplňková barva. Lze tak vytisknout odstíny které nejsou možné ve CMYK (jsou mimo gamut) nebo speciální barvy jako jsou metalické, reflexní a další.

    prima barva
     
  • Pantone - systém přímých barev +

     

    Pantone

    Pantone - systém přímých barev


    Nejpouživanější systém přímých barev používaný v ofsetovém tisku. Firma Pantone vydává příslušné vzorníky a definice pro namíchání jednotlivých barev a odstínů. Výrobci barev dodávají už namíchané barvy pode přesně definovaného receptu ze vzorníku. Tato barva se netiskne soutiskem barev CMYK, ale používá se už namíchaná barva, většinou jako pátá, doplňková k CMYK. Systém barev Pantone umožňuje tisknout odstíny, které nejdou vytvořit soutiskem, ale také reflexní, metalické a jiné speciální barvy a odstíny. Všechny profesionální programy pro sazbu podporují práci s barvami Pantone a obsahují knihovny barev Pantone.

    Nejpoužívanější vzorník pro ofsetový tisk je PANTONE Solid Coated (novější PANTONE+ Solid Coated) - na natíraný (křídový) papír a PANTONE solid uncoated (novější PANTONE+ Solid Uncoated) - na nenatíraný (ofsetový) papír. Číslo barvy má formát: PANTONE xxx C (vždy C - coated na konci) a PANTONE xxx U (vždy U - uncoated na konci). Některé starší verze grafických programů (např. Corel) používají knihovny Pantove s koncovkou CV (Computer Version) nebo CVC (Computer Version Coated). Na to je potřeba dát pozor a barvy (koncovky) sjednotit nejlépe na standardní koncovku C nebo U. Pokud jsou v dokumentu dvě označení např. PANTONE 284 C a PANTONE 284 CVC pro RIP jsou to dvě různé přímé barvy a vyseparují se jako samostatné výtažky. Pro práci a přípravu tiskových podkladů s barvami Pantone je potřeba používat k výběru barvy originální tištěný vzorník, jinak může dojít k nemilým překvapením na výsledném tisku.

     
  • Spadávka +

    Spadávka


    Je přesah grafiky přes okraj dokumentu, který se odřízne při knihařském zpracování. Viz podrobný popis. Nejčastěji se používá 3 mm. Velikost dokumentu včetně spadávky se označuje se jako BleedBox.

    Spadávka je přesah tisku přes fyzický rozměr stránky.
    Spadávka je oblast, která se nachází za ořezovými značkami.
    Spadávka se při knihařském zpracování tiskoviny odřízne.
    Spadávka se používá pro eliminaci nepřesností při knihařském zpracování.
    Spadávku něktreré programy označují jako „mez přesahu“, anglicky „bleed“.

     
    Spadávka
    Před ořezem
    Spadávka ořez
    Ořez
    Spadávka čistý formát
    Po ořezu
     
  • Bitmapa, rastr +

    Bitmapový obrázek

    Bitmapa, rastr


    Označovaná také jako bitmapový nebo rastrový obrázek. Nejčastěji je to fotografie. Jedná se o obrázek složený z jednotlivých barevných bodů (pixelů). Velikost je daná počtem obrazových bodů a nejde příliš zvětšit bez ztráty kvality.

    Nejčastěji používané programy pro zpracování: např. Adobe Photoshop nebo Corel PhotoPaint.

    Formáty souborů: TIFF, PSD, JPG...

     
  • Vektor +

     

    vektor

    Vektor


    Označovaný také jako vektorová grafika. Jde o grafiku složenou z čar, křivek a výplní ploch. Používá se pro loga, ilustrace, diagramy... Jde libovolně zvětšovat bez ztráty kvality.

    Programy pro zpracování: např. Adobe Illustrator, Corel Draw (pozor tyto programy umějí i rastrovou grafiku a to i v kombinaci s vektory).

    Formáty souborů: EPS, AI, CDR, PS...

     
  • DPI / PPI - Rozlišení obrázků +

    dpi

    DPI / PPI - Rozlišení obrázků


    Zkratka z anglického Dots per inch - bodů na palec. Je to údaj určující, kolik obrazových bodů (pixelů) se vejde do jednoho palce (2,54 cm). Někdy se také užívá zkratky PPI - pixels per inch - obrazových bodů na palec (pro zobrazení na monitoru). V podstatě určuje kvalitu tištěného obrázku. Ideální hodnota rozlišení obrázků ve výsledné velikosti pro přípravu tisku je 300 dpi. Pozor, zvětšováním nebo zmenšováním obrázku při sazbě dokumentu (například v InDesignu) se mění i hodnota DPI pro výstup a je potřeba kontrolovat výslenou hodnotu.

    TIP: v InDesignu (od CS4) vyberte požadovaný objekt (obrázek) a v panelu Vazby - Informace o vazbě - položka Efektivní PPI - zjistíte výsledné aktuální rozlišení obrázku ve vašem dokumentu.

     
  • Čistý formát - TrimBox +

    TrimBox

    Čistý formát - TrimBox


    Je výsledný formát vytištěného dokumentu po oříznutí. Nejdůležitější hodnota definující rozměr stránky pro sazbu, tisk, archovou montáž i knihařské zpracování. Měli byste ji vždy zadávat jako rozměr stránky při sazbě, když vytváříte nový dokument. Označuje se také jako TrimBox.

    Další související informace k tomuto pojmu najdete zde ve Slovníku pojmů u hesla Spadávka a podrobné informace v sekci Technologie - Spadávka.

     
  • ICC profil +

    ICC

    ICC profil


    Barevný profil - ICC (International Color Consortium) profile - charakterizuje barevný gamut (rozsah barev) a vlastnosti reprodukčního zařízení či média. V DTP a přípravě k tisku se používá hlavně pro převod z RGB do CMYK a zajištění barevné shody při tisku, nátisku...

    Pro přípravu k tisku používejte výhradně profily Fogra a to Coated FOGRA39 (ISO Coated v2 (ECI)) nebo starší verzi Coated FOGRA27 (ISO coated). Tyto profily použijete pro převod z RGB do CMYK a v Nastavení barev ve všech grafických programech (InDesign, Photoshop, Illustrator, Corel, Quark XPress...). Nikdy nepoužívejte profily typu U.S., Japan, Web, SWOP,  jsou pro účely ofsetového tisku u nás naprosto nevhodné.

    ICC profily se také používají pro kalibraci monitoru, nátiskové tiskárny, scaneru, tiskového stroje, definice vlastností nátiskového papíru… Ty dodávají výrobci zařízení nebo se musí vytvořit přesné měřením spektrálním fotometrem.

     
  • PDF +

    PDF/X-1a

    PDF


    PDF (zkratka anglického názvu Portable Document Format – Přenosný formát dokumentů) je souborový formát vyvinutý firmou Adobe pro ukládání dokumentů nezávisle na softwaru i hardwaru, na kterém byly pořízeny. Soubor typu PDF může obsahovat text i obrázky, přičemž tento formát zajišťuje, že se libovolný dokument na všech zařízeních zobrazí stejně. Vytvářet PDF dokumenty lze jak v Acrobatu od Adobe, tak v dalších programech (často však pouze jako export do PDF). Prohlížení je snazší, existují volně dostupné prohlížeče pro mnoho platforem, nejznámějším je oficiální prohlížeč mateřské firmy Adobe Reader. PDF soubory mají příponu .pdf. PDF je otevřeným standardem a je snadno přenositelný (jeho reprodukce je nezávislá na použitém softwaru i hardwaru), i proto je velice rozšířený a hojně využívaný. 1. července 2008 byl tento formát publikován jako standard ISO 32000-1:2008 (vycházející z PDF 1.7).

    Převzato z Wikipedie

    Pro potřeby přenosu dat k tisku se dnes používá formát PDF a to definovaná verze podle normy ISO 15930-1:2001 - PDF/X-1a s doporučením GWG a ISO 12647.

     
  • Drip-off lak / efekt +

    drip-off UNIPRESS

    Drip-off lak / efekt


    Speciální vysoce lesklý lak ve spojení s tiskovým olejovým primerním lakem vytváří takzvaný drip­-off efekt. Olejový primer se nanáší parciálně (z běžné tiskové desky) z barevníku páté tiskové jednotky. Na následující lakovací jednotce je na něj celoplošně nanášen speciální lesklý lak. V místech, kde dochází k překrytí vrstev těchto dvou laků, vzniká takzvaný drip­-off efekt, jenž připomíná matový efekt nebo pomerančovou kůru v závislosti na použitém rastrovém válci, nánosu olejového laku a typu laku. Tam, kde není nanesený primer, je lak lesklý.

    Drip-off laky můžou být disperzní nebo UV. Tento efekt napodobuje matnou laminaci s lesklým parciálním lakem. Výhodou je možnost vytištění při jednom průchodu strojem. Drip-off efekt je výraznější při použití UV laků a umožňuje i takzvaný 3D efekt. Pro přesné předvedení výsledného efektu a variant vám můžeme ukázat vytištěné vzorky.

    Podrobnější informace o Drip-off.

     
  • RIP +

    RIP rastr

    RIP


    Zkratka z anglického názvu Raster Image Processor - program (software) který zpracovává vstupní data do přesné podoby podle parametrů výstupního zařízení (vytváří přesný tiskový rastr). V našem případě je výstupní zařízení CtP - osvit na tiskové desky a nátisková tiskárna. Tím ale může být také například libovolná tiskárna, plotr, kopírka s produkčním tiskem nebo i jiná zařízení.

    Umožňuje, kromě jiného, rozšířená nastavení parametrů výstupu a kalibrace výstupního zařízení. Podle vlastností konkrétního RIPu musí odpovídat parametry předávaných dat. Proto se mohou požadavky na předávaná data u různých tiskáren lišit.

    V Unipressu pro předávání dat používáme PDF ve standadu PDF/X-1a  - definovaná verze podle normy ISO 15930-1:2001.

    Pozor, zkratka R.I.P. znamená také latinské Requiescat in pace - Odpočívej v pokoji. To je ale docela jiný obor než polygrafie.

     
  • CTP +

    CtP CRON

    CtP


    Zkratka z anglického názvu Computer to Plate - je technologie pro přímý osvit tiskových desek laserem. Nepoužívá se už osvit na filmy a následné kopírování na tiskovou desku, ale svítí se laserem přímo na tiskovou desku. Je několik technologií CtP desek (UV, fotopolymerní, termální, bezprocesní...) které se neustále vyvíjejí, výsledkem jsou ale vždy tiskové desky pro konkrétní tiskový stroj. Výhodou této technologie je rychlost zhotovení tiskových desek, přesnost, kvalita tiskového bodu, úspora práce i materiálu. CtP se vyrábějí v různých vybaveních, od modelů s ruční obsluhou až po plně automatické a také s různým výkonem (počtem vysvícených desek za hodinu).

     
  • Metalický tisk +

     

    Metalický tisk

    Metalický tisk


    Pod tímto pojmem najdeme několik technologií:

    • Tisk přímou metalickou barvou namíchanou nebo koupenou dle vzorníku. Většinou je to pátá dopňková barva k běžnénu čtyřbarvotisku (CMYK). Používá se hlavně pro plochy, umožňuje tisk pouze touto jednou metalickou barvou a jejími odstíny (rastrem).
    • Tisk na papír s metalickou folií (stříbrnou nebo i zlatou) s případnou kombinací krycí bílé barvy a CMYK. Umožňuje kombinaci metalického efektu se všemi barvami a při použití bílé krycí barvy i kobinaci s a bez metalického efektu. Na folii jde ale tisknou pouze UV barvami a to jen na stroji který umožňuje tisk UV. Dosahuje nejintenzivnější metalický efekt.
    • Tisk systému Color-logic (dříve podobný systém MetalFX) - kombinace CMYK a páté metalické stříbrné barvy. Tím je možné dosáhnout libovolné kombinace barevnosti a intenzity metalického efektu. Podrobnosti zde.

    U nás používáme všechny tyto technologie. Každá však vyžaduje jinou přípravu podkladů pro tisk.

     
  • Archová montáž +

    Tiskový arch

    Archová montáž


    Jeden z nejdůležitějších úkolů předtiskové přípravy. Pro vytvoření archové montáže se používá specializovaný software, např. Preps (Creo), Signastation (Heidelberg), XMF (Fuji), ale i jiné. V těchto programech se rozmístí jednotlivé stránky na tiskový arch a přidají se potřebné tiskové a knihařské značky, popisky, barevné škály, odběrné pruhy...

    Tiskový arch se musí vždy připravit podle paranetrů konkrétního tiskového stroje a s ohledem na další knihařšké zpracování (také podle stroje). Tuto montáž si většinou připravuje tiskárna podle vlastních požadavků nebo studio které zhotovuje tiskové desky na zakázku. Pro každý typ vazby je jiné vyřazení. Například vazba V1 se může knihařsky zpracovávat snášením dvoulistů nebo snášením falcovaných archů 8, 16, 32 stran. Jiné je vyřazení pro vazbu V1, jiné pro V2, V8, jiné pro kroužkovou vazbu...

    Pro vyřazení se dnes používají téměř výhradně tiskové PDF. Protože vyřazení archu je různé a zákazník nezná parametry konkrétní montáže, je potřeba dodat podklady v jednotlivých stránkách (nejlépe v jednom PDF) a ne ve dvoustranách nebo dokonce vlastní montáž. To by bylo většinou nepoužitelné.

    V těchto specializovaných montážních programech se používají předem připravené vlastní šablony a běžné zakázky tak jdou připravit velmi rychle a přesně podle požadavků tiskárny. Jde v nich, kromě spousty jiných parametrů, nastavit spadávku a použít ji jen tam kde je to potřeba - například vynechat ve hřbetu. Proto může mít tiskové PDF spadávku na všech čtyřech stranách.

     
  • Gamut - barevný rozsah +

     

    gamut

    Gamut - barevný rozsah


    Gamut je dosažitelná oblast barev v určitém barevném prostoru, v našem případě CMYK a pro převod taky RGB. Barvy mimo tuto oblast lze v daném barevném prostoru zobrazit jen přibližně.

    Obrázek ukazuje Chromatický diagram CIE 1931 (zobrazení spektra viditelného lidským okem) a na něm vyznačený gamut CMYK a RGB. Každý barevný prostor obsahuje jinou část spektra a názorně ukazuje které barvy nejsou obsaženy v druhém prostoru.

    Jiný počet barev je schopen zobrazit monitor a jiný rozsah dokáže přenést na papír ofsetový stroj (nebo inkoustová tiskárna). Pokud například nedokáže tiskárna vytisknout konkrétní tón, ležící mimo její gamut, musí vybrat ze své palety barvu co nejvíce podobnou. Proto dochází při převodu barev mezi barevnými prostory ke změně barevnosti. To je i důvod použití ICC profilů Fogra při převodu z RGB do CMYK, protože jsou vytvořeny speciálně pro parametry ofsetového tisku.

    Podrobněji například na Wikipedii

     
  • 1