• icon Tisk
  • icon Kvalita
  • icon Zušlechtění
  • icon Dokončení
image
image
image
image

UNIPRESS tisk

Tipy na webu

  • English English
  • Deutsch Deutsch
  • English EN
  • Deutsch DE

DTP

Export PDF z Corelu


Jak nastavit export do tiskového PDF z Corel Draw:

Pokud potřebujete vytvořit PDF exportem z Corel Draw použijte popsané nastavení. Ideální postup je vytvořit vektorovou grafiku v Corelu, exportovat do EPS a konečnou sazbu udělat v InDesignu nebo Quarku.

Pro přípravu tiskových dat v Corelu doporučujeme používat definici barev výhradně v CMYK a to pro vektorovou i rastrovou grafiku (bitmapové obrázky). Vyhnete se tak problémům při převodu výstupního PDF do CMYK a nemilým překvapením.

V následující sérii obrázků je vhodné nastavení exportu pro výstup do PDF pro tisk. Jedná se o verzi Corel X4. Nastavení v nižších verzích je v podstatě stejné. V popisu jsou důležitá nastavení a další doporučení. Ve vyšších verzích je už Color Managemet - Správa barev podobná jako v InDesignu ve stylu Adobe a při výstupu do PDF se dá ICC profil nastavit. Princip a použité profily zůstávají stejné.

Nejdřív je potřeba nastavit Správa barev v menu Nástroje

corel n pdf 1b

Správa barev:

V označených polích nastavte ICC profil Fogra39 (ISO 12647-2:2004) nebo ISO Coated V2 (ECI)

Pozor - nastavit označené šipky - zapínají správu barev, ostatní šipky nastavte podle potřeby. Nastavení simuluje barevný profil Fogra i na monitoru (levá dolní šipka). Záleží však také jaký a jak zkalibrovaný je monitor.

Tato volba je důležitá pro převod barev, které nejsou ve CMYK !!!

V novějších verzích Corel Draw (např. X6) je správa barev nově předělána ve stylu Adobe produktů. Nastavte zde předvolbu „Univerzální evropské“ které používají některý z výše zmíněných CMYK profilů Fogra nebo „Výchozí model CMYK“ s ICC profilem CMYK - ISO Coated v2 (ECI).

 

 

Pokud jste nastavili nebo máte už dříve nastavenou správu barev, vyberte menu Soubor - Publikovat do souboru PDF

corel pdf 2

Nabídka Publikovat ve formátu PDF:

Zde zadejte název souboru a vyberte složku, kam se má vytvořené PDF uložit.

Klikněte na Nastavení

 

 

corel n pdf 2

Obecné:

Kompatibilita - vyberte volbu - Acrobat 4.0. Zde nedávejte PDF/X-1a, Corel (X4) pak bohužel nepoužívá nastavený ICC profil pro převod barev do CMYK a dochází k nekorektním převodům (extrémní generaci černé a potlačení ostatních barev CMY).

Předvolba PDF - zde si můžete uložit nastavení předvoleb pro příští použití (+) - ale až po nastavení všech voleb v ostatních záložkách.

Ostatní nastavte podle potřeby.

 

 

corel n pdf 4

Objekty:

Nastavte podle potřeby (doporučené hodnoty podle obrázku). Pokud máte obrázky ve správném rozlišení už při sazbě, můžete převzorkování vypnout. Komprese může být také ZIP - bezztrátová - kvalitnější, ale větší velikost souboru PDF. Volby jsou podobné jako v Adobe Distilleru.

Při problému s písmy (starší verze fontů) zatrhněte Exportovat veškeré texty jako křivky. Pokud jsou fonty bez problémů, ponechte dle obrázků.

Při použití OpenType fontů s kódováním Unicode bude potřeba zvolit Kódování textu - Unicode (Corel na to před vytvořením upozorní a bude to mezi chybami v poslední záložce).

 

 

corel n pdf 3

Objekty:

Alternativní nastavení s kompresí ZIP a bez převzorkování rastrových obrázků.

PDF bude větší a vyšší kvalita obrázků. Zkontrolujte si ale rozlišení obrázků v dokumentu.

 

 

corel pdf 6

Dokument:

Nastavte podle obrázku. Jde o zobrazení stránky při otevření v Acrobatu a kódování grafických objektů.

 

 

corel pdf 7

Předtisková příprava:

Mez přesahu - spadávka - nastavte požadovanou hodnotu, pokud dokument je na spadávku. Musíte samozřejmě mít objekty na stránce přesahující o požadovanou hodnotu (zde 3 mm) už při vytváření dokumentu v Corelu. Pokud dokument není na spadávku, tak Mez přesahu vypněte.

Ořezové značky - zapněte pokud je spadávka, pokud není, můžete je vypnout. Pozor, Corel přidává ořezové značky velmi nepřesně, ale definice TrimBoxu je přesná.

 

 

corel pdf 8

Zabezpečení:

Je zakázáno a tak vše vypnout!

 

 

corel n pdf 5

Upřesnit:

Nastavte podle obrázku.

Převést přímé barvy na výtažkové - převede případné (zapomenuté) barvy Pantone a ostatní přímé barvy na CMYK. Pokud ale potřebujete tisk s pátou (nebo další) přímou barvou, musíte tuto volbu vypnout. Potom doporučujeme zkontrolovat, zda máte pouze požadované přímé barvy a jiné tam nejsou. 

Správa barev - vždy CMYK - převede zapomenuté barvy v jiných barvových prostorech (RGB, Lab) do CMYK.

Použít profil ICC - použije ICC profil nastavený ve správě barev Corelu (nastaveno hned na začátku).

Profil kompozitní i separační tiskárny jsme nastavili stejně.

 

 

corel pdf 10

Máte-li vše v pořádku, jmenuje se záložka Bez problémů. Pokud ne, jmenuje se např. 1 problém a obsahuje popis případných problémů a doporučení. Je na vašem zvážení, jestli problém v dokumentu opravit nebo ponechat.

Pokud máte vše nastaveno, klikněte na tlačítko OK.

 

 

corel pdf 2b

Nabídka Publikovat ve formátu PDF:

Pokud máte zadaný název souboru a vybranou složku kam se má vytvořené PDF uložit Klikněte na Uložit. Pokud nemáte, tak nastavte

 

Tisk PDF z InDesignu


Jak nastavit tiskový výstup do Adobe PDF z InDesignu

V následující sérii obrázků je správné nastavení tisku pro výstup do PDF/X-1a. Jedná se o verzi CS4, ale nastavení v nižších i vyšších verzích je stejné. V popisu jsou důležitá nastavení a další doporučení. Pokud nemáte Adobe Acrobat Distiller, můžete použít export PDF z InDesignu. Distiller je součástí balíku Adobe Creative Suite.

indesign tisk 1

Všeobecné:

Tiskárna -  máte dvě možnosti:

  • PostScriptový soubor
    vytvoří postscriptový soubor ze kterého pomocí Adobe Acrobat Distilleru vytvoříte PDF soubor.
  • Adobe PDF
    vytvoří také poscriptový soubor, ale automaticky ho předá Distilleru a ten vytvoří PDF a soubor PS smaže. Musíte ale dát pozor jestli máte správné nastavení parametrů Distilleru (tlačítko "Nastavení" a "Předvolby").

PPD - nastavte Adobe PDF

Rozsah stránek - většinou všechny - nastavte podle vlastní potřeby.

Dvojstránky - u časopisu, knihy apod. nezatrhávat, jinak podle potřeby.

 

 

Ostatní volby podle vašich požadavků. Pozor na volbu Tisknout prázdné stránky - pokud máte v dokumentu prázdné stránky a ty tam mají být, musíte tuto volbu zatrhnout nebo je InDesign vynechá!

indesign tisk 2

Nastavení:

Velikost papíru - vždy vlastní - automaticky nastaví velikost podle čistého formátu, spadávky, ořezových značek(MediaBox). Nemá vliv na čistý formát definovaný v nastavení dokumentu (TrimBox).

Orientace - vždy na výšku - PDF musí být "hlavou" nahoru i když je stránka na šířku, jinak se otočí.

Velikost - vždy 100% - nedoporučujeme zmenšování při tisku - nemáte výsledek pod kontrolou - zmenší se i okraje, spadávka, písmo, rámečky

Poloha stránky - vždy na střed.

 

 

indesign tisk 3

Značky a spadávky:

Značky - zapněte Ořezové značky (pro naši kontrolu) - ostatní nejsou potřeba.

Posun - odsazení všech tiskových značek od čistého formátu. Nastavte hodnotu stejnou nebo o trochu větší než je hodnota spadávky. Pozor na implicitní nastavení InDesignu, většinou je tam špatná (malá) hodnota odsazení tiskových značek a ty pak zasahují do spadávky!

Spadávka - měla by být už nastavená při tvorbě dokumentu a odpovídat sazbě nebo zadejte požadovanou hodnotu - nejlépe 3 mm na všechny strany.

 

 

indesign tisk 4

Výstup:

Barva - vždy Složené CMYK

Simulovat přetisk - nikdy nezatrhávat

Zde si zkontrolujte Tiskové barvy - měly by tam být 4 (CMYK) a případně barvy Pantone, pokud se opravdu tisknou jako přímé barvy (pátá, šestá). Pokud je tam barev víc je třeba s tím něco udělat. Buď se vrátit a ve "Vzorníku" nastavit špatné barvy  na "Výtažkové" (místo "Přímé") nebo upravit pouze výstup pomocí (tlačítka) "Správce tiskových barev".

POZOR na přímé barvy ve vložených EPS souborech (např. logo) - tyto přímé barvy zůstanou v PS/PDF beze změny.

 

 

indesign tisk 5

Grafiky:

Obrazy - Posílat data - vždy nastavit Vše.

Písma - Zavést - vždy nastavit Kompletní a zatrhnout "Zavést písma z PPD".

PostScript - nastavit Level 3.

Formát dat - nastavit Binární.

 

 

indesign tisk 6

Správa barev:

Nastavte podle obrázku. Vlastní možnosti zde závisí na nastavení správy barev už v předvolbách InDesignu. Pro převody doporučujeme používat profily Fogra a to verzi Coated FOGRA39 (ISO Coated v2 (ECI)) nebo starší verzi Coated FOGRA27 (ISO coated). Nikdy nepoužívejte profily typu U.S., Japan, Web, SWOP, jsou naprosto nevhodné.

V nastavení barev v předvolbách InDesignu použijte předvolbu "Univerzální evropské 3" nebo "Univerzální evropské 2" (je už min. od verze CS2).

 

 

indesign tisk 7

Další volby:

OPI - vždy vypněte všechny volby nahrazování obrazů.

Sloučení průhledností - Přednastavení - vždy "Vysoké rozlišení".

 

 

A teď už můžete kliknout na tlačítko Uložit (Tisknout - pokud je výstup nastavený na virtuální tiskárnu - Adobe PDF) a zadat kam a pod jakým názvem se má postscriptový soubor (přípona .ps) uložit. Z uloženého postscriptového souboru „vydistilujete“ pomocí Adobe Acrobat Distileru (s příslušným nastavením pro tiskové PDF) výsledný PDF soubor vhodný pro předání tiskových dat.

Export PDF z InDesignu


Jak nastavit export do tiskového PDF z InDesignu:

Pokud nemáte Adobe Acrobat Profesional (je součástí balíku Adobe Creative Suite) nebo ho nechcete používat, je možné použít přímo export do PDF z Adobe InDesignu. Doporučujeme ale použít raději tisk do PDF. V následující sérii obrázků je správné nastavení exportu pro výstup do PDF/X-1a. Jedná se o verzi CS6, ale nastavení v nižších i vyšších verzích je v podstatě stejné. V popisu jsou důležitá nastavení a další doporučení.

Vyberte menu Soubor - Exportovat.

Nabídka Exportovat: zde zadejte název souboru a vyberte složku, kam se má vytvořené PDF uložit a potom klikněte na tlačítko Uložit. Nastavte parametry exportu do PDF:

indes exp 1

 

Všeobecné:

Přednastavení Adobe PDF - vyberte volbu - PDF/X-1a:2001. Pokud není (starší verze) nechte jak je.

Standard - také - PDF/X-1a:2001

Kompatibilita - nastavte - Acrobat 4 (PDF 1.3) - už by tam měla být nastavena - povinná pro standard PDF/X-1a:2001.

 

 
indes exp 2

 

Komprese:

Nastavte podle potřeby (doporučené hodnoty podle obrázku). Pokud máte obrázky ve správném rozlišení už při sazbě, můžete převzorkování vypnout. Komprese může být také ZIP - bezztrátová - kvalitnější, ale větší velikost souboru PDF. Volby jsou stejné jako v Adobe Distilleru.

 

 
indes exp 3

 

Značky a spadávky:

Ořezové značky - zapnout, ostatní značky vypnout - nejsou potřeba.

Posun - nastavit minimálně stejnou hodnotu jako u spadávky nebo o trochu větší (aby ořezové značky nezasahovaly do spadávky). Zde je spadávka 3 mm a posun ořezových značek 4 mm.

Spadávka a popis - zapnout - Použít nastavení spadávky z dokumentu - pokud máte správně nadefinovanou hodnotu spadávky už při tvorbě dokumentu. Jinak volbu nezaškrtávejte a nastavte požadovanou hodnotu (doporučujeme všechny strany 3 mm). Zde nastavená spadávka nevadí i když dokument žádnou nepotřebuje (není na spadávku).

 

 
indes exp 4

 

Výstup:

Nastavte podle obrázku. Vlastní možnosti zde závisí na nastavení barev už v předvolbách InDesignu. Pro převody doporučujeme používat profily Fogra a to Coated FOGRA39 (ISO Coated v2 (ECI)) nebo Coated FOGRA27 (starší verze ISO coated). Nikdy nepoužívejte profily typu U.S., Japan, Web, SWOP, jsou naprosto nevhodné.

V nastavení barev v předvolbách InDesignu použijte předvolbu "Univerzální evropské 3" nebo starší "Univerzální evropské 2"  (je už min. od verze CS2).

 

 
indes exp 5

 

Další volby:

Zde je vše podřízeno standardu PDF/X-1a:2001 a nejde zde nastavit téměř nic. Zadejte podle obrázku.

Sloučení průhledností - Přednastavení - Vysoké rozlišení

 

 
indes exp 6

 

Zabezpečení:

Je ve standardu PDF/X-1a:2001 zakázáno a tak zde nic nastavit nejde.

 

 
indes exp 7

 

Přehled:

Pouze informace o nastavených volbách v předchozích záložkách.

 

 

A teď už můžete kliknout na tlačítko Exportovat.

Podkategorie

Výsekové formy UD

Katalog výsekových forem UD na prezentační desky

Výsekové formy UT

Katalog výsekových forem UT na papírové tašky

  • Barevnost (definice - 4/4, 4/0, 1/0...) +

    CMYK schéma

    Barevnost (definice - 4/4, 4/0, 1/0...)


    Je definice počtu tiskových barev při tisku. V ofsetovém tisku se standardně používá soutisk 4 barev - CMYK. Před lomítkem je počet barev na přední straně listu, za lomítkem počet barev na zadní straně.

    Příklady:

    • 4/4 - plnobarevný tisk po obou stranách.
    • 4/1 - plnobarevný tisk po jedné straně, druhá vetšinou černou barvou, ale může být i přímá barva.
    • 4/0 - plnobarevný tisk po jedné straně, druhá zůstává nepotištěná.
    • 1/1 - jednobarevný tisk po obou stranách. Většinou černou barvou, ale může být i přímá barva.
    • 1/0 - jednobarevný tisk po jedné straně, druhá zůstává nepotištěná.
    • 5/4 - první strana plnobarevný tisk s přidanou jednou přímou barvou, druhá strana plnobarevný tisk.
    • 3/0 - první strana tištěná třemi barvami (nutno zadat jaké), druhá zůstává nepotištěná.
    • 2/2 - dvoubarevný tisk po obou stranách (nutno zadat jaké).

    Obecně se předpokládá že 4 je CMYK a 1 je černá. V případě použítí jiných barev než CMYK nebo černé je třeba definovat o jaké barvy se jedná.

     
  • CMYK - barevný model, barevný prostor +

    CMYK model

    CMYK - barevný model, barevný prostor


    Je barevný model (subtraktivní), kde smícháním barev dostaneme tmavší odstín s doplňkovou černou barvou. Používá se v ofsetovém tisku, ale i v běžných inkoustových a laserových barevných tiskárnách.

    Skládá se ze čtyř barev:

    • C - Cyan - azurová
    • M - Magenta - purpurová
    • Y - Yellow
    • K - blacK - černá (označuje se K, B se používá pro Blue v barevném modelu RGB)

    Základní barvy jsou CMY a černá (K) je jako doplňková. Soutiskem barev CMY by měla vzniknout černá barva, ale ve skutečnosti vznikne barva tmavě hnědo-šedivá. Pro zvýraznění se proto používá doplňková černá tisková barva. Označení K je správně jako Key, protože při soutisku CMYK barev se barvy zarovnávají na klíčovací značky, které jsou tištěné klasickou černou barvou.

     
  • RGB - barevný model, barevný prostor +

    RGB model

    RGB - barevný model, barevný prostor


    Je barevný model (aditivní), kde smícháním barev (světla) dostáváme světlejší odstín. Pracuje tak například monitor, TV, digtální fotoaparát, kamera, projektor, scaner...

    Skládá se ze tří barev:

    • R - Red - červená
    • G - Green - zelená
    • B - Blue - modrá

    Pro potřeby přípravy k tisku je nutné (například obrázky) převést z RGB do CMYK, protože ofsetový tisk používá subtraktivní barevný model s doplňkovou černou barvou.

    Pro korektní převod z RGB do CMYK používejte výhradně profily Fogra a to Coated FOGRA39 (ISO Coated v2 (ECI)) nebo starší verzi Coated FOGRA27 (ISO coated). Nikdy nepoužívejte profily typu U.S., Japan, Web, SWOP, jsou pro účely ofsetového tisku u nás naprosto nevhodné.

     
  • Přímá barva +

    prima barva

    Přímá barva


    Je barva namíchaná nebo dodaná výrobcem barev podle příslušného vzorníku, nejčastěji Pantone, ale existují i jiné (RAL, HKS, DCS...). Touto barvou se přímo tiskne - nevzniká tedy soutiskem CMYK barev. Používá se většinou jako pátá doplňková barva. Lze tak vytisknout odstíny které nejsou možné ve CMYK (jsou mimo gamut) nebo speciální barvy jako jsou metalické, reflexní a další.

    prima barva
     
  • Pantone - systém přímých barev +

     

    Pantone

    Pantone - systém přímých barev


    Nejpouživanější systém přímých barev používaný v ofsetovém tisku. Firma Pantone vydává příslušné vzorníky a definice pro namíchání jednotlivých barev a odstínů. Výrobci barev dodávají už namíchané barvy pode přesně definovaného receptu ze vzorníku. Tato barva se netiskne soutiskem barev CMYK, ale používá se už namíchaná barva, většinou jako pátá, doplňková k CMYK. Systém barev Pantone umožňuje tisknout odstíny, které nejdou vytvořit soutiskem, ale také reflexní, metalické a jiné speciální barvy a odstíny. Všechny profesionální programy pro sazbu podporují práci s barvami Pantone a obsahují knihovny barev Pantone.

    Nejpoužívanější vzorník pro ofsetový tisk je PANTONE Solid Coated (novější PANTONE+ Solid Coated) - na natíraný (křídový) papír a PANTONE solid uncoated (novější PANTONE+ Solid Uncoated) - na nenatíraný (ofsetový) papír. Číslo barvy má formát: PANTONE xxx C (vždy C - coated na konci) a PANTONE xxx U (vždy U - uncoated na konci). Některé starší verze grafických programů (např. Corel) používají knihovny Pantove s koncovkou CV (Computer Version) nebo CVC (Computer Version Coated). Na to je potřeba dát pozor a barvy (koncovky) sjednotit nejlépe na standardní koncovku C nebo U. Pokud jsou v dokumentu dvě označení např. PANTONE 284 C a PANTONE 284 CVC pro RIP jsou to dvě různé přímé barvy a vyseparují se jako samostatné výtažky. Pro práci a přípravu tiskových podkladů s barvami Pantone je potřeba používat k výběru barvy originální tištěný vzorník, jinak může dojít k nemilým překvapením na výsledném tisku.

     
  • Spadávka +

    Spadávka


    Je přesah grafiky přes okraj dokumentu, který se odřízne při knihařském zpracování. Viz podrobný popis. Nejčastěji se používá 3 mm. Velikost dokumentu včetně spadávky se označuje se jako BleedBox.

    Spadávka je přesah tisku přes fyzický rozměr stránky.
    Spadávka je oblast, která se nachází za ořezovými značkami.
    Spadávka se při knihařském zpracování tiskoviny odřízne.
    Spadávka se používá pro eliminaci nepřesností při knihařském zpracování.
    Spadávku něktreré programy označují jako „mez přesahu“, anglicky „bleed“.

     
    Spadávka
    Před ořezem
    Spadávka ořez
    Ořez
    Spadávka čistý formát
    Po ořezu
     
  • Bitmapa, rastr +

    Bitmapový obrázek

    Bitmapa, rastr


    Označovaná také jako bitmapový nebo rastrový obrázek. Nejčastěji je to fotografie. Jedná se o obrázek složený z jednotlivých barevných bodů (pixelů). Velikost je daná počtem obrazových bodů a nejde příliš zvětšit bez ztráty kvality.

    Nejčastěji používané programy pro zpracování: např. Adobe Photoshop nebo Corel PhotoPaint.

    Formáty souborů: TIFF, PSD, JPG...

     
  • Vektor +

     

    vektor

    Vektor


    Označovaný také jako vektorová grafika. Jde o grafiku složenou z čar, křivek a výplní ploch. Používá se pro loga, ilustrace, diagramy... Jde libovolně zvětšovat bez ztráty kvality.

    Programy pro zpracování: např. Adobe Illustrator, Corel Draw (pozor tyto programy umějí i rastrovou grafiku a to i v kombinaci s vektory).

    Formáty souborů: EPS, AI, CDR, PS...

     
  • DPI / PPI - Rozlišení obrázků +

    dpi

    DPI / PPI - Rozlišení obrázků


    Zkratka z anglického Dots per inch - bodů na palec. Je to údaj určující, kolik obrazových bodů (pixelů) se vejde do jednoho palce (2,54 cm). Někdy se také užívá zkratky PPI - pixels per inch - obrazových bodů na palec (pro zobrazení na monitoru). V podstatě určuje kvalitu tištěného obrázku. Ideální hodnota rozlišení obrázků ve výsledné velikosti pro přípravu tisku je 300 dpi. Pozor, zvětšováním nebo zmenšováním obrázku při sazbě dokumentu (například v InDesignu) se mění i hodnota DPI pro výstup a je potřeba kontrolovat výslenou hodnotu.

    TIP: v InDesignu (od CS4) vyberte požadovaný objekt (obrázek) a v panelu Vazby - Informace o vazbě - položka Efektivní PPI - zjistíte výsledné aktuální rozlišení obrázku ve vašem dokumentu.

     
  • Čistý formát - TrimBox +

    TrimBox

    Čistý formát - TrimBox


    Je výsledný formát vytištěného dokumentu po oříznutí. Nejdůležitější hodnota definující rozměr stránky pro sazbu, tisk, archovou montáž i knihařské zpracování. Měli byste ji vždy zadávat jako rozměr stránky při sazbě, když vytváříte nový dokument. Označuje se také jako TrimBox.

    Další související informace k tomuto pojmu najdete zde ve Slovníku pojmů u hesla Spadávka a podrobné informace v sekci Technologie - Spadávka.

     
  • ICC profil +

    ICC

    ICC profil


    Barevný profil - ICC (International Color Consortium) profile - charakterizuje barevný gamut (rozsah barev) a vlastnosti reprodukčního zařízení či média. V DTP a přípravě k tisku se používá hlavně pro převod z RGB do CMYK a zajištění barevné shody při tisku, nátisku...

    Pro přípravu k tisku používejte výhradně profily Fogra a to Coated FOGRA39 (ISO Coated v2 (ECI)) nebo starší verzi Coated FOGRA27 (ISO coated). Tyto profily použijete pro převod z RGB do CMYK a v Nastavení barev ve všech grafických programech (InDesign, Photoshop, Illustrator, Corel, Quark XPress...). Nikdy nepoužívejte profily typu U.S., Japan, Web, SWOP,  jsou pro účely ofsetového tisku u nás naprosto nevhodné.

    ICC profily se také používají pro kalibraci monitoru, nátiskové tiskárny, scaneru, tiskového stroje, definice vlastností nátiskového papíru… Ty dodávají výrobci zařízení nebo se musí vytvořit přesné měřením spektrálním fotometrem.

     
  • PDF +

    PDF/X-1a

    PDF


    PDF (zkratka anglického názvu Portable Document Format – Přenosný formát dokumentů) je souborový formát vyvinutý firmou Adobe pro ukládání dokumentů nezávisle na softwaru i hardwaru, na kterém byly pořízeny. Soubor typu PDF může obsahovat text i obrázky, přičemž tento formát zajišťuje, že se libovolný dokument na všech zařízeních zobrazí stejně. Vytvářet PDF dokumenty lze jak v Acrobatu od Adobe, tak v dalších programech (často však pouze jako export do PDF). Prohlížení je snazší, existují volně dostupné prohlížeče pro mnoho platforem, nejznámějším je oficiální prohlížeč mateřské firmy Adobe Reader. PDF soubory mají příponu .pdf. PDF je otevřeným standardem a je snadno přenositelný (jeho reprodukce je nezávislá na použitém softwaru i hardwaru), i proto je velice rozšířený a hojně využívaný. 1. července 2008 byl tento formát publikován jako standard ISO 32000-1:2008 (vycházející z PDF 1.7).

    Převzato z Wikipedie

    Pro potřeby přenosu dat k tisku se dnes používá formát PDF a to definovaná verze podle normy ISO 15930-1:2001 - PDF/X-1a s doporučením GWG a ISO 12647.

     
  • Drip-off lak / efekt +

    drip-off UNIPRESS

    Drip-off lak / efekt


    Speciální vysoce lesklý lak ve spojení s tiskovým olejovým primerním lakem vytváří takzvaný drip­-off efekt. Olejový primer se nanáší parciálně (z běžné tiskové desky) z barevníku páté tiskové jednotky. Na následující lakovací jednotce je na něj celoplošně nanášen speciální lesklý lak. V místech, kde dochází k překrytí vrstev těchto dvou laků, vzniká takzvaný drip­-off efekt, jenž připomíná matový efekt nebo pomerančovou kůru v závislosti na použitém rastrovém válci, nánosu olejového laku a typu laku. Tam, kde není nanesený primer, je lak lesklý.

    Drip-off laky můžou být disperzní nebo UV. Tento efekt napodobuje matnou laminaci s lesklým parciálním lakem. Výhodou je možnost vytištění při jednom průchodu strojem. Drip-off efekt je výraznější při použití UV laků a umožňuje i takzvaný 3D efekt. Pro přesné předvedení výsledného efektu a variant vám můžeme ukázat vytištěné vzorky.

    Podrobnější informace o Drip-off.

     
  • RIP +

    RIP rastr

    RIP


    Zkratka z anglického názvu Raster Image Processor - program (software) který zpracovává vstupní data do přesné podoby podle parametrů výstupního zařízení (vytváří přesný tiskový rastr). V našem případě je výstupní zařízení CtP - osvit na tiskové desky a nátisková tiskárna. Tím ale může být také například libovolná tiskárna, plotr, kopírka s produkčním tiskem nebo i jiná zařízení.

    Umožňuje, kromě jiného, rozšířená nastavení parametrů výstupu a kalibrace výstupního zařízení. Podle vlastností konkrétního RIPu musí odpovídat parametry předávaných dat. Proto se mohou požadavky na předávaná data u různých tiskáren lišit.

    V Unipressu pro předávání dat používáme PDF ve standadu PDF/X-1a  - definovaná verze podle normy ISO 15930-1:2001.

    Pozor, zkratka R.I.P. znamená také latinské Requiescat in pace - Odpočívej v pokoji. To je ale docela jiný obor než polygrafie.

     
  • CTP +

    CtP CRON

    CtP


    Zkratka z anglického názvu Computer to Plate - je technologie pro přímý osvit tiskových desek laserem. Nepoužívá se už osvit na filmy a následné kopírování na tiskovou desku, ale svítí se laserem přímo na tiskovou desku. Je několik technologií CtP desek (UV, fotopolymerní, termální, bezprocesní...) které se neustále vyvíjejí, výsledkem jsou ale vždy tiskové desky pro konkrétní tiskový stroj. Výhodou této technologie je rychlost zhotovení tiskových desek, přesnost, kvalita tiskového bodu, úspora práce i materiálu. CtP se vyrábějí v různých vybaveních, od modelů s ruční obsluhou až po plně automatické a také s různým výkonem (počtem vysvícených desek za hodinu).

     
  • Metalický tisk +

     

    Metalický tisk

    Metalický tisk


    Pod tímto pojmem najdeme několik technologií:

    • Tisk přímou metalickou barvou namíchanou nebo koupenou dle vzorníku. Většinou je to pátá dopňková barva k běžnénu čtyřbarvotisku (CMYK). Používá se hlavně pro plochy, umožňuje tisk pouze touto jednou metalickou barvou a jejími odstíny (rastrem).
    • Tisk na papír s metalickou folií (stříbrnou nebo i zlatou) s případnou kombinací krycí bílé barvy a CMYK. Umožňuje kombinaci metalického efektu se všemi barvami a při použití bílé krycí barvy i kobinaci s a bez metalického efektu. Na folii jde ale tisknou pouze UV barvami a to jen na stroji který umožňuje tisk UV. Dosahuje nejintenzivnější metalický efekt.
    • Tisk systému Color-logic (dříve podobný systém MetalFX) - kombinace CMYK a páté metalické stříbrné barvy. Tím je možné dosáhnout libovolné kombinace barevnosti a intenzity metalického efektu. Podrobnosti zde.

    U nás používáme všechny tyto technologie. Každá však vyžaduje jinou přípravu podkladů pro tisk.

     
  • Archová montáž +

    Tiskový arch

    Archová montáž


    Jeden z nejdůležitějších úkolů předtiskové přípravy. Pro vytvoření archové montáže se používá specializovaný software, např. Preps (Creo), Signastation (Heidelberg), XMF (Fuji), ale i jiné. V těchto programech se rozmístí jednotlivé stránky na tiskový arch a přidají se potřebné tiskové a knihařské značky, popisky, barevné škály, odběrné pruhy...

    Tiskový arch se musí vždy připravit podle paranetrů konkrétního tiskového stroje a s ohledem na další knihařšké zpracování (také podle stroje). Tuto montáž si většinou připravuje tiskárna podle vlastních požadavků nebo studio které zhotovuje tiskové desky na zakázku. Pro každý typ vazby je jiné vyřazení. Například vazba V1 se může knihařsky zpracovávat snášením dvoulistů nebo snášením falcovaných archů 8, 16, 32 stran. Jiné je vyřazení pro vazbu V1, jiné pro V2, V8, jiné pro kroužkovou vazbu...

    Pro vyřazení se dnes používají téměř výhradně tiskové PDF. Protože vyřazení archu je různé a zákazník nezná parametry konkrétní montáže, je potřeba dodat podklady v jednotlivých stránkách (nejlépe v jednom PDF) a ne ve dvoustranách nebo dokonce vlastní montáž. To by bylo většinou nepoužitelné.

    V těchto specializovaných montážních programech se používají předem připravené vlastní šablony a běžné zakázky tak jdou připravit velmi rychle a přesně podle požadavků tiskárny. Jde v nich, kromě spousty jiných parametrů, nastavit spadávku a použít ji jen tam kde je to potřeba - například vynechat ve hřbetu. Proto může mít tiskové PDF spadávku na všech čtyřech stranách.

     
  • Gamut - barevný rozsah +

     

    gamut

    Gamut - barevný rozsah


    Gamut je dosažitelná oblast barev v určitém barevném prostoru, v našem případě CMYK a pro převod taky RGB. Barvy mimo tuto oblast lze v daném barevném prostoru zobrazit jen přibližně.

    Obrázek ukazuje Chromatický diagram CIE 1931 (zobrazení spektra viditelného lidským okem) a na něm vyznačený gamut CMYK a RGB. Každý barevný prostor obsahuje jinou část spektra a názorně ukazuje které barvy nejsou obsaženy v druhém prostoru.

    Jiný počet barev je schopen zobrazit monitor a jiný rozsah dokáže přenést na papír ofsetový stroj (nebo inkoustová tiskárna). Pokud například nedokáže tiskárna vytisknout konkrétní tón, ležící mimo její gamut, musí vybrat ze své palety barvu co nejvíce podobnou. Proto dochází při převodu barev mezi barevnými prostory ke změně barevnosti. To je i důvod použití ICC profilů Fogra při převodu z RGB do CMYK, protože jsou vytvořeny speciálně pro parametry ofsetového tisku.

    Podrobněji například na Wikipedii

     
  • 1